2012-12-31

el ciclo maya de 52 HAAB


(sep.2012) Producción inspirada en la sabiduría maya, ese pueblo tan increíblemente adelantado que aún hoy resulta sorprendente su cúmulo de conocimientos y la perfección que alcanzaron. Muestra de ello es su concepto del tiempo, su sistema especial para contar, de base vigesimal y su relación directa con la manera de medir el tiempo, para lo que usaban dos calendarios básicos (el sagrado y el civil) y tres cuentas diferentes, lo cual no daba posibilidad de error. Estas tres cuentas coincidían cada 52 Haab (años civiles de 365 días fijos), por lo que era un momento de especial y profunda importancia. La vida entera giraba en base a la magia de estas cuentas, dándole a cada día un significado único, por lo que se podían hacer predicciones precisas. Mucho se ha hablado del 21.12.2012. El significado es profundo, pero simple: Termina una importante “cuenta larga”, y con ello se “aniquila todo lo malo del [gran] ciclo anterior” para dar inicio a otra nueva cuenta, con una poderosa fuerza de renacimiento. Todos los calendarios vuelven a comenzar de cero (otro de los geniales “inventos” mayas….!). Producción original: Carlos Rangel

2012-12-22

2011 AG5

(CNN) – En un día en que las predicciones de apocalipsis se equivocaron, la NASA tenía más buenas noticias para la Tierra: un asteroide que se temía que tenía un curso de colisión contra nuestro planeta ya no es una amenaza. La incertidumbre por la órbita del asteroide, conocido como 2011 AG5, había permitido que hubiera una posibilidad menor de 1 % de que impactara la Tierra en febrero de 2040, dijo la NASA.

2011-02-17

flops in Matlab


Somebody asked how one may count the number of floating point operations in a MATLAB program.
Prior to version 6, one used to be able to do this with the command flops, but this command is no longer available with the newer versions of MATLAB.
flops is a relic from the LINPACK days of MATLAB (LINPACK has since been replaced by LAPACK). With the use of LAPACK in MATLAB, it will be more approrpiate to use tic andtoc to count elapsed CPU time instead (cf. tic,toc).
If you're interested to know why flops is obsolete, you may wish to read the exchanges in NA digest regarding flops.
Nevertheless, if you feel that you really do need a command to count floating point operations in MATLAB, what you can do is to install Tom Minka's Lightspeed MATLAB toolbox and use the flops counting operations therein.

2011-02-13

x = A \ b; in Matlab

x = A \ b;
  1. Is A square?
    no => use QR to solve least squares problem.
  2. Is A triangular or permuted triangular?
    yes => sparse triangular solve
  3. Is A symmetric with positive diagonal elements?
    yes => attempt Cholesky after symmetric minimum degree.
  4. Otherwise
    => use LU on A (:, colamd(A))

2011-02-04

dot product


Vector formulation

The law of cosines is equivalent to the formula
\vec b\cdot \vec c = \Vert \vec b\Vert\Vert\vec c\Vert\cos \theta
in the theory of vectors, which expresses the dot product of two vectors in terms of their respective lengths and the angle they enclose.

Fig. 10 — Vector triangle
Proof of equivalence. Referring to Figure 10, note that
\vec a=\vec b-\vec c\,,
and so we may calculate:

\begin{align}
\Vert\vec a\Vert^2 & = \Vert\vec b - \vec c\Vert^2 \\
& = (\vec b - \vec c)\cdot(\vec b - \vec c) \\
& = \Vert\vec b \Vert^2 + \Vert\vec c \Vert^2 - 2 \vec b\cdot\vec c.
\end{align}
The law of cosines formulated in this notation states:
\Vert\vec a\Vert^2 = \Vert\vec b \Vert^2 + \Vert\vec c \Vert^2 - 2 \Vert \vec b\Vert\Vert\vec c\Vert\cos(\theta), \,
which is equivalent to the above formula from the theory of vectors.


  1. (by definition of dot product)

    If you think of the length of the 3 vectors |A|,|B| and |B-A| as the lengths of the sides of a triangle, you can apply the law of cosines here too (To visualize this, draw the 2 vectors A and B onto a graph, now the vector from A to B will be given by B-A. The triangle formed by these 3 vectors is applied to the law of cosines for a triangle)

    In this case, we substitute: |B-A| for c, |A| for a, |B| for b
    and we obtain:


  2.   (by law of cosines)


Remember now, that Theta is the angle between the 2 vectors A, B.
Notice the common term |A||B|cos(Theta) in both equations. We now equate equation (1) and (2), and obtain


and hence

(by pythagorean length of a vector) and thus

cross product



http://www.physics.orst.edu/bridge/mathml/dot+cross.xhtml